Besöksparkering - nu byter vi parkeringsappar
Publicerad 24 juni 2024
Den 1 juli byter Vidingehem leverantörer av parkeringsappar på besöksparkeringar som är avgiftsbelagda.
Leverantörsbytet innebär att det från och med 1 juli 2024 är apparna Mobill, ePark och Easypark som gäller för betalning av parkeringstillstånd och parkeringsavgift via app eller sms. Avtalet med den tidigare leverantören Parkster upphör den 1 juli. Du som har ett konto där behöver skapa ett konto hos någon av de andra leverantörerna.
Om du har köpt en 30-dagars biljett via Parkster som sträcker sig över månadsskiftet juni-juli går det bra att använda den så länge den är giltig. Vid våra parkeringar finns skyltar som visar aktuell zonkod och hur du gör för att betala med de olika apparna. Omskyltning kommer att påbörjas den 1 juli och det kan ta upp till ett par veckor att byta ut alla skyltar.
Kom igång
Ladda hem apparna redan idag för att vara förberedd.
- EasyPark-appen (länk: EasyPark – Parkera och ladda din bil med EasyPark) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Mobill-appen (länk: Mobill - Parkera och ladda med Mobill) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- ePark-appen (länk: ePARK – Electronic Parking) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Frågor och svar
Varför funkar det inte att parkera med Parkster? Vidingehems avtal med Parkster upphörde den 1 juli. Den som vill fortsätta parkera med mobilen kan göra det med någon av apparna Mobill, Epark eller Easypark
Vad händer om jag parkerar med Parkster-appen efter den 1 juli? Den 1 juli tas Parkster ur bruk i våra områden och det går då inte att registrera nya parkeringar på våra besöksparkeringar.
Jag använder Parkster idag, vad behöver jag göra? Avtalet med den tidigare leverantören Parkster upphör den 1 juli. Du som har ett konto där behöver skapa ett konto hos någon av de andra leverantörerna. Om du har köpt en 30-dagars biljett via Parkster som sträcker sig över månadsskiftet juni-juli kan du använda den så länge den är giltig.
Jag använder Easypark idag, vad behöver jag göra? Du behöver inte göra någonting. Easyparks app kommer att fungera som vanligt även efter 1 juli.
Varför byter ni leverantörer/appar? Vilka leverantörer av parkeringsappar Vidingehem har avtal med bestäms via offentlig upphandling. När en avtalsperiod har löpt ut görs en ny upphandling och då kan det bli andra leverantörer som vinner den, vilket är fallet nu.
Fick du inte svar på din fråga? Vidingehems kundcenter hjälper dig. Kontakta oss via telefon 0470- 59 90 00 eller via e-post info@vidingehem.se
Senast uppdaterad
25 juni 2024