Vanliga frågor och svar
Här hittar du svar på de vanligaste frågorna, om du inte hittar svar på din fråga ska du i första hand vända dig hit:
iTUX: För frågor om nätet, drift eller frågor i samband med övergången, kontakta iTUX support på telefonnummer 0771-40 70 77
Tele2: För frågor som rör internet som ingår i hyran kontaktar du Tele2 support på telefonnummer 0775-17 17 20
Eget bredbandsabonnemang: För frågor om ditt bredband, kontakta din tjänsteleverantör (den leverantör du har ditt bredbandsabonnemang hos)
Varför byter Vidingehem kommunikationsoperatör?
Vi är enligt lag skyldiga att göra en upphandling – det är därför förändringen sker. iTUX vann den offentliga upphandling som genomfördes enligt Lagen om offentlig upphandling (LOU). Den tidigare operatören, Wexnet, valde att inte lämna in något anbud. iTUX uppfyllde samtliga krav och tilldelades därför uppdraget.
Behöver jag som hyresgäst förbereda något?
Ja, vi rekommenderar att du gör ett aktivt val. Den internetuppkoppling på 10/10 Mbit/s som nu ingår i hyran kan mycket väl täcka dina behov. I så fall ska du säga upp ett befintligt bredbandsabonnemang om du har ett. Behöver du en högre hastighet? Då är detta ett bra tillfälle att prisjämföra olika alternativ. Det gör du enkelt här: vidingehem.itux.se/tjanster Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
För att använda den nya internetuppkopplingen behöver du – precis som tidigare – en egen router för trådlöst internet i bostaden. Du behöver också aktivera tjänsten när din adress är ansluten till det nya nätet.
Kommer hantverkare att röra sig i huset under övergången?
Ja, under övergången till det nya bredbandsnätet kommer hantverkare från vår underleverantör Ytec att arbeta i fastigheten. De är ansvariga för installation och driftsättning av bredbandsutrustningen.
De bär märkta arbetskläder och kan alltid visa legitimation om du frågar.
Kan avbrott förekomma vid övergången?
Vid övergången från Wexnet till iTUX kan ett kort avbrott förekomma, men därefter ska allt fungera som vanligt.
Hur/när vet jag att min lägenhet är migrerad?
När det är din tur får du ett mail eller sms från oss, du kan också se tidsplanen lite längre upp på den här sidan.
Hur gör jag om jag redan har ett bredbandsabonnemang men vill använda uppkopplingen som ingår i min hyra istället?
Har du ett aktivt avtal men vill använda uppkoppling 10/10 som ingår i din hyra behöver du säga upp befintligt avtal först. Följ därefter stegen under rubriken ” Vill du använda internetuppkopplingen som ingår i hyran?” längre upp på den här sidan.
Jag vill ha snabbare internetuppkoppling än 10 Mbit/s, hur gör jag?
Du kan själv teckna ett valfritt abonnemang med en annan tjänsteleverantör om du vill ha en snabbare uppkoppling, se utbud på iTUX hemsida: vidingehem.itux.se/tjanster Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Kommer det här att påverka min hyra?
Nej, din hyra påverkas inte när du väljer den internetuppkoppling på 10 Mbit/s som ingår i hyran.
Kan min kostnad påverkas om jag redan har avtal med en bredbandsleverantör?
Har du ett abonnemang idag och vill behålla det kan priset förändras. Din bredbandsleverantör kommer då att meddela dig om eventuella prisförändringar. Du har alltid möjlighet att prisjämföra din bredbandsleverantör och göra ett nytt val om du önskar.
Om jag redan har bredband – får jag bara en faktura nu?
Ja, tidigare fick du två fakturor: en för nätavgiften och en från din bredbandsleverantör. Nu samlas allt på en och samma faktura – du får alltså bara en faktura från din bredbandsleverantör, där nätavgiften redan är inkluderad.
Observera att fakturabeloppet därför har blivit högre – det beror alltså på att avgifterna nu är samlade på en faktura istället för två.
Hur fungerar faktureringen när jag byter kommunikationsoperatör mitt i månaden?
Om du byter från Wexnet till iTUX mitt i månaden kan du ändå ha fått en hel månadsfaktura från Wexnet. Det beror på att nätavgiften faktureras i förskott.
När tjänsten sägs upp i systemet – i samband med att du migreras till iTUX – avslutas Wexnets nätavgift från det datumet. Har du då betalat för en hel månad, justeras beloppet på din nästa elnätsfaktura (om du har elavtal via Wexnet), eller så får du beloppet återbetalat.
Du behöver inte göra något – justeringen sker automatiskt.
Vad räcker 10/10 Mbit/s till?
Surfa, läsa nyheter och mejla – fungerar utan problem.
Streama musik och poddar – t.ex. Spotify, fungerar bra.
Titta på video i lägre upplösning – t.ex. YouTube eller SVT Play i SD-kvalitet (standard definition).
Videosamtal – t.ex. via Zoom eller Teams i standardkvalitet.
Använda smarta hem-tjänster – som lampor eller larm fungerar utan problem.
Vad det kan vara för långsamt för:
Streama i HD eller 4K – video kan hacka eller ta tid att ladda.
Spela online – funkar ibland, men högre hastighet ger bättre upplevelse.
Flera användare samtidigt – blir ni fler som surfar eller streamar samtidigt kan det gå långsamt.
Ladda upp stora filer – t.ex. bilder eller videos till molnet tar längre tid.
Slutsats:
10/10 Mbit/s är ett bra basalternativ för dig som har vardagliga behov – men om du streamar mycket, jobbar hemifrån eller är flera som delar på nätet kan det vara värt att köpa en snabbare uppkoppling.
Är du över 65 år och behöver teknisk hjälp för att komma igång?
Läs mer här: IT support i hemmet Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Jag ska flytta, vad behöver jag göra?
När du flyttar behöver du säga upp tjänsten. Kontakta Tele2:s kundservice på 90 222 eller 0772-25 25 25 för att avsluta ditt internetabonnemang.
Jag är nyinflyttad och övergången till iTUX sker först efter sommaren – hur får jag internet i min lägenhet?
Om du vill ha internet innan övergången till iTUX är klar i din fastighet, behöver du teckna ett abonnemang via Wexnet. Välj redan nu en leverantör som finns i iTUX öppna nät – annars kan tjänsten sluta fungera efter bytet. Se leverantörer här: iTUX Vidingehem Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Vill du istället använda den internetuppkoppling (10/10 Mbit/s) som kommer att ingå i hyran, behöver du vänta tills övergången till iTUX är genomförd. Du kommer att få information från oss när det är klart och hur du aktiverar tjänsten.
Senast uppdaterad
28 maj 2025