
Internet ingår i din hyra!
Nu får du som hyresgäst hos Vidingehem en grundläggande internetuppkoppling inkluderat i hyran. Det blir en av effekterna när Vidingehem efter en offentlig upphandling byter kommunikationsoperatör från Wexnet till iTUX.
I vårt digitala samhälle är internet avgörande för att kunna hålla sig uppdaterad, ta del av nyheter och samhällsinformation, samt utföra vardagliga ärenden. Genom att vi kan erbjuda en internetuppkoppling med hastigheten 10/10 Mbit/s inkluderat i hyran, vill vi ge alla våra hyresgäster möjlighet att vara en del av det digitala samhället. Denna tjänst räcker för det mesta i vardagen – som att surfa, skicka e-post, använda Mina sidor eller uträtta ärenden online.
- Du får möjlighet att aktivera ett bredband på 10/10 Mbit/s – ett bra basalternativ inkluderat i din hyra för dig som inte har internet idag eller har enklare behov.
- Om din nuvarande bredbandsleverantör finns i iTUX nät behöver du inte göra något – abonnemanget följer med automatiskt
- Vill du byta leverantör? Jämför pris och vilkor på vidingehem.itux.se/tjanster
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Oavsett om du redan har bredband eller inte, uppmuntrar vi dig att se över ditt behov och göra ett aktivt val. Om 10/10 Mbit/s räcker för dig, kan du aktivera den tjänsten när din lägenhet gått över till iTUX nät. Om du har behov av snabbare internet, kan du också uppgradera hastigheten – eller passa på att jämföra priser på ditt nuvarande abonnemang. All information om vad som gäller för dig finns nedanför.
När sker övergången för din lägenhet?
Övergången från Wexnet till iTUX sker område för område från vecka 21 till vecka 40. När det är dags för ditt område kommer du få mer information från oss.
Vill du använda internetuppkopplingen som ingår i din hyra?
När din lägenhet har gått över till det nya nätet, kan du aktivera den internetuppkoppling som nu ingår i hyran. Du gör det enkelt genom att följa stegen nedan. Aktiveringen sker genom det gruppavtal som iTUX har med Tele2.
För att vara förberedd:
- Har du ett abonnemang hos annan leverantör behöver du säga upp tjänsten
- Anslut en nätverkskabel från uttaget i väggen till din router eller dator
Aktivering via hemsida
- Klicka på länken: Internet i hyran genom Tele2 Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Ange din adress
- Aktivera tjänsten
- Identifiera dig med BankID för att komma igång
Aktivering via telefon
- För att aktivera tjänsten – kontakta Tele2:s support för gruppavtalet på telefon 0775-17 17 20
Vill du använda ditt befintliga bredbandsabonnemang?
Du som har ett abbonemang med högre hastighet kan självklart fortsätta med det – precis som tidigare. Det här är ett utmärkt tillfälle att se över ditt behov och jämföra priser. Kanske kan du sänka din månadskostnad eller få bättre villkor.
Prisjämför enkelt här: vidingehem.itux.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Om du har ett abonnemang hos en leverantör som finns i det nya nätet behöver du inte göra något, ditt abonnemang fortsätter som tidigare.
- Om du har ett asymmetriskt abonnemang (där hastigheten ned och upp inte är samma, t.ex. 100/10) kommer du att uppgraderas till närmaste symmetriska tjänst, t.ex. 100/100. Om detta innebär en förändring i månadskostnaden kommer din tjänsteleverantör att meddela dig.
- Om du idag har tjänst från Ansluten, miniTel eller Griffel Internet finns dessa inte i iTUX Öppna Bredbandsnät. Det innebär att du behöver teckna ett nytt abonnemang via någon av de tjänsteleverantörer som finns i iTUX-nätet. När det är avslutat kan du fritt välja och teckna ett nytt avtal med en tjänsteleverantör som passar dina behov i iTUX-nätet. Besök vidingehem.itux.se/tjanster
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. för att se utbudet och välja abonnemang.
Vanliga frågor och svar
Här hittar du svar på de vanligaste frågorna:
Om du inte hittar svar på din fråga ska du i första hand vända dig hit:
iTUX: För frågor om nätet, drift eller frågor i samband med övergången, kontakta iTUX support på telefonnummer 0771-40 70 77
Tele2: För frågor som rör internet som ingår i hyran kontaktar du Tele2 support på telefonnummer 0775-17 17 20
Eget bredbandsabonnemang: För frågor om ditt bredband, kontakta din tjänsteleverantör (den leverantör du har ditt bredbandsabonnemang hos)
Senast uppdaterad
28 maj 2025