Bostadsanpassning

Om du har en funktionsnedsättning kan din lägenheten behöva anpassas efter dina behov. Här har vi samlat information om hur du söker bidrag och felanmäler din bostadsanpassning.

Du som har en långvarig funktionsnedsättning och har problem i din bostad kan söka bidrag för bostadsanpassning. Det kan till exempel handla om att du ska kunna ta dig in och ut ur bostaden, sköta hygienen eller laga mat.

Ansök om bostadsanpassningsbidrag

Du ansöker om bidrag för bostadsanpassning hos Växjö kommun Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Har du frågor om bostadsanpassning? Kontakta en handläggare på Växjö kommuns omsorgsförvaltning, telefon 0470-410 00.

Felanmäl bostadsanpassning

Om fel uppstår på anpassningen i din lägenhet gör du en felanmälan till oss. Du som hyresgäst är ansvarig för bostadsanpassningen och står själv för kostnaden för att åtgärda felet. Du kan söka bidrag för reparationen hos Växjö kommun.

Ansök om reparationsbidrag

Du ansöker om reparationsbidrag hos Växjö kommun. Ansökningsblankett hittar du under ”Bostadsanpassning”, på kommunens webbplats: E-tjänster och blanketter för stöd och omsorg Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Felanmäl bostadsanpassningar i allmänna utrymmen

Om något är fel på anpassningar i de allmänna utrymmena gör du en felanmälan till oss. Då kontaktar vi Växjö kommuns omsorgsförvaltning som står för reparationskostnaden. Efter godkännande från omsorgsförvaltningen åtgärdar vi felet.

Felanmälan

Om något är fel i din lägenhet, i huset där du bor, i tvättstuga eller miljörum gör du en felanmälan till oss. Dygnet runt kan du anmäla fel genom att logga in i boportalen/mina sidor. Du kan också kontakta vårt Kundcenter på telefon eller e-post.

Kundcenter

Det är till vårt Kundcenter du vänder dig med frågor om ditt boende. Du kontaktar oss via e-post, telefon eller genom att logga in i boportalen/mina sidor. Du kan även besöka oss.