Kom igång med internet i din lägenhet
Som hyresgäst hos Vidingehem har du tillgång till en grundläggande internetuppkoppling via Tele2 utan extra kostnad. Här får du veta hur du aktiverar tjänsten, vad som ingår, vem du kontaktar vid felsökning och support och hur du uppgraderar om du har behov av snabbare hastighet.
Vad ingår?
Som hyresgäst hos Vidingehem har du en grundläggande internetuppkoppling via Tele2 med hastigheten 10/10 Mbit/s inkluderad i hyran. Det är tillräckligt för enklare behov som att surfa, skicka e-post och använda Mina sidor. Du väljer själv om du vill aktivera den eller använda ett eget abonnemang.
Så aktiverar du internet som ingår i hyran:
Du gör det enkelt genom att följa stegen nedan. Aktiveringen sker genom det gruppavtal som iTUX har med Tele2.
Innan aktivering:
- Har du ett abonnemang hos annan leverantör behöver du säga upp tjänsten
- Anslut en nätverkskabel från uttaget i väggen till din router eller dator
Via webben
1. Gå till: Internet i hyran via Tele2 Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
2. Ange din adress
3. Under "Välj bindningstid" välj "Ingen bindningstid"
4. Under "Välj bredband" välj "Bredband 10/10, 0 kr/månad"
5. Aktivera tjänsten genom att fylla i resterande steg.
6. Identifiera dig med BankID
Problem vid aktivering? Ring Tele2:s support på 0775-17 17 20
Via telefon
Ring Tele2:s support: 0775-17 17 20
Or +46(0)772 252525 for foreign students.
Vill du ha snabbare internet?
Om du har behov av högre hastighet än 10/10 Mbit/s kan du teckna ett eget abonnemang via någon av tjänsteleverantörerna i iTUX-nät.
Här kan du jämföra priser och utbud:
Surfa in på: vidingehem.itux.se/tjanster Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Har du redan ett bredbandsabonnemang?
- Om din leverantör finns i iTUX-nätet fortsätter abonnemanget som vanligt.
- Om du har ett asymmetriskt abonnemang (t.ex. 100/10) uppgraderas det till närmaste symmetriska tjänst (t.ex. 100/100). Din leverantör meddelar dig om detta påverkar priset.
- Om du har tjänst från Ansluten, miniTel eller Griffel Internet behöver du teckna ett nytt abonnemang via en leverantör i iTUX-nätet.
Vanliga frågor
Jag vill ha snabbare internet – hur gör jag?
Besök vidingehem.itux.se/tjanster Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. och välj en tjänsteleverantör med den hastighet du behöver.
Vem kontaktar jag vid frågor?
Vid problem med aktivering av internet som ingår i hyran:
Ring Tele2 support på 0775-17 17 20
Or +46(0)772 252525 for foreign students.
För felanmälan och felsökning:
Om du har internet i hyran - Ring iTUX support vid frågor om nätet och drift:
0771-40 70 77 eller Tele2 support på 0775-17 17 20.
Om du har eget bredbandsabonnemang - kontakta din internetleverantör.
Senast uppdaterad
9 oktober 2025