Man måste bry sig
Vårt mål är riktigt nöjda hyresgäster. Till vår hjälp har vi ett stort antal viktiga policydokument. Men det räcker inte med ord, det krävs något annat också – något som gör att man till exempel spårar upp fönsterkrossare på fritiden, ordnar julbord åt en ensam hyresgäst och varje dag bjuder alla på samma positiva bemötande. Att man bryr sig helt enkelt. Först då lyfter orden från papperet och blir levande. 
Publicerad: 2016-03-10
För några veckor sedan kallades fastighetsarbetare Daniel Hjertonsson till Lammhults skola klockan 01.00 på natten mot söndagen. Ett stort antal rutor hade slagits sönder och Securitas och polisen var på plats. Dock inga förövare. Här kunde historien ha slutat, precis som sådana historier vanligtvis gör. Men den vana jägaren Daniel noterade spår i snön. På söndagen återvände han till skolan, följde spåren in i ett villakvarter, hittade de skyldiga och gick till botten med historien. Hur tänkte han?

– Det hade ju varit en del skadegörelse tidigare så jag kände att nu får det vara nog, nu ska jag lösa det här. Jag är ju uppvuxen på orten och vill att det ska vara ett tryggt och trivsamt samhälle. Då måste man också våga bry sig.

De omfattande och positiva reaktionerna på sociala medier efteråt visade tydligt att många välkomnar den sortens engagemang och civilkurage.
– Många vill nog hjälpa till, men väntar på att någon annan ska göra något.

(Här kan du läsa mer om Daniels insats)


Två som inte väntar är fastighetsarbetarna Sofia Hall-Karlsson och Hikmete Krasniqi. Var tredje vecka städar de hemma hos en äldre hyresgäst och strax före jul förstod de att hon skulle få tillbringa helgen i ensamhet.
– Vi kollade med hemtjänsten om hon kunde få äta julbord på Sörgården, men det var ett eller annat kriterium hon inte uppfyllde, berättar Sofia.

Då tog de båda saken i egna händer:
– Själv ville damen inte ringa, hon ville inte vara till besvär, men vi fick tillåtelse att ringa åt henne. Så vi pratade med handläggaren och allt visade sig vara ett missförstånd – vår hyresgäst var välkommen på julbord med de andra äldre på Sörgården. Det var en härlig känsla för mig och Hikmete att se hur glad hon blev!
Det handlar om omtanke, säger Sofia när hon nu tänker tillbaka.
– Man får en relation till många av hyresgästerna och man bryr sig. Det gör att man trivs ännu mer på jobbet.

Engagemang är grunden för bra service, konstaterar vd Stefan Blomkvist.
– Vidingehemandan, som vi kallar den, är en egenskap vi alltid letar efter när vi rekryterar. Det gäller att hitta människor med rätt inställning. Sedan är det viktigt att man skapar utrymme för den inställningen – om alla känner att positiva initiativ är något som uppmärksammas och uppmuntras inom organisationen skapas ett kreativt arbetsklimat som gynnar såväl personalen som hyresgästerna.

I bra service ingår naturligtvis ett bra bemötande. Och det är viktigt att alla bemöts på samma sätt, säger Eva-Mari H-Flodman, som är uthyrare och mångfaldsombud.
– Vi blev mångfaldscertifierade 2012 och just nu håller vi på med en omcertifiering. Det här är kunskap som måste hållas färsk och den ska genomsyra hela organisationen. Evolve, som genomför certifieringen, tittar på rekrytering, planer, rutiner, sakkunskap, organisationsutveckling, arbetsmiljö och trivsel. Detta är viktigt för oss, det är så vi vill jobba både internt och extern eftersom vi ser möjligheter i mångfald – olikheter berikar oss.

Och det finns faktiskt ett och annat knep att ta till för att skapa god stämning när man bemöter människor, avslöjar Ann Louise Persson i Vidingehems reception:
– Jag försöker att ha ett litet leende på läpparna när jag tar emot samtal. Jag tror att det hörs på rösten och jag tycker faktiskt att det smittar av sig på den jag talar med.


HTML tutorial  
Daniel följde spåren och gick till botten med de krossade fönsterrutorna.
Daniel följde spåren och gick till botten med de krossade fönsterrutorna.
Vi strävar efter att alltid bemöta alla på samma sätt, säger Eva-Mari.
Vi strävar efter att alltid bemöta alla på samma sätt, säger Eva-Mari.
Ett leende smittar av sig, även telefonledes, menar Ann Louise.
Ett leende smittar av sig, även telefonledes, menar Ann Louise.