Det är dags för 2.0

Nu tar Vidingehem nästa steg i arbetet med miljön och kundservicen – det är dags att uppgradera ambitionerna till version 2.0.

Publicerad: 2012-09-11

Sedan årsskiftet arbetar Fredrik Rosendahl som miljö- och kvalitetsansvarig på Vidingehem.
– Företaget ligger långt framme på båda områdena. Arbetet inom vår teknikgrupp medför årligen stora energibesparingar och när det gäller kvalitet och kundnöjdhet visar hyresgästenkäten att vi tillhör de bästa i landet.


Men allt kan utvecklas och precis som ett dataprogram med jämna mellanrum kommer i en ny och bättre version tar vi nu steget och uppgraderar ambitionerna till version 2.0.
– När det gäller miljön har vi ett särskilt ansvar som kommunalt bolag i Europas grönaste stad. Naturligtvis är vi miljödiplomerade, men utöver det har vi även upprättat ett antal handlingsplaner som kommer att hjälpa oss att nå målet: energiförbrukningen ska sänkas med 20 procent från 2008 till 2016. Hittills har vi sänkt med cirka 10 procent.


Kvalitetsarbetet är en process som handlar om processer, skulle man kunna säga (se artikel längre ner på sidan).
– Syftet är att standardisera arbetsmoment och rutiner för att kunna arbeta än mer konsekvent, rationellt och kostnadseffektivt. Alla ska veta sin roll och om man undrar över något ska man enkelt kunna hitta information. Det blir klara och tydliga linjer där kunskapen knyts till funktioner snarare än till personer.
 


Rätt arbetssätt ökar kundservicen

Kvalitetsarbetet är en process som handlar om processer, skulle man kunna säga (se artikel nedan).
– Syftet är att standardisera arbetsmoment och rutiner för att kunna arbeta än mer konsekvent, rationellt och kostnadseffektivt. Alla ska veta sin roll och om man undrar över något ska man enkelt kunna hitta information. Det blir klara och tydliga linjer där kunskapen knyts till funktioner snarare än till personer.


Redan 2005 tog Vidingehem Dokumentlådan i bruk – ett uppmärksammat koncept som samlade samtliga av företagets processer och mer därtill i ett digitalt gränssnitt, åtkomligt för alla anställda. Över 700 dokument som beskrev den dagliga verksamheten fanns plötsligt endast ett par musklick bort.
– Det vi gör nu är att dels revidera och uppdatera processerna, dels knyta ihop dem till en tydligare helhet, där kopplingarna mellan olika funktioner stärks.


Genom att hela organisationen arbetar på rätt sätt ökar man servicen till hyresgästerna.
– Man minimerar risken för att en fråga ska hamna mellan stolarna. Det handlar helt enkelt om att hyresgästen alltid, i alla lägen, ska kunna vara säker på att vi snabbt och effektivt levererar det vi har lovat.
 

 

HTML tutorial  
Fredrik Rosendahl är miljö- och kvalitetsansvarig på Vidingehem.
Fredrik Rosendahl är miljö- och kvalitetsansvarig på Vidingehem.

Senaste nytt

Ny fastighetschef
2018-04-17. 1/5 blir Henrik Vernersson ny fastighetschef på Vidingehem.
Planerat underhåll
2018-04-13. Den 20 april går det inte att boka tvättstuga via Mina sidor.
Lägenheter i Ingelstad
2018-03-27. Vid halvårsskiftet påbörjar vi byggandet av sex nya lägenheter.

Arkiv

På följande sidor hittar du nyheter sorterade efter ämnesområde:

Här finns samtliga nyheter från Vidingehem från 2005 och framåt.

Här finns de senaste nyheterna från Vidingehem. 

    December
    November
    Oktober
Beslut om byggnation
2012-09-21. Beslut om nya lägenheter i Ingelstad och Braås är nu fattat.
Lysande arbete
2012-09-12. Bra hjälp av Linnéstudenter vid utvärdering av LED-lampor
Hälften är helnöjda
2012-09-11. Hälften av våra kunder är nu helnöjda med oss som hyresvärd
Stärkt felanmälan
2012-09-11. Ny, effektivare organisation kring felanmälan ökar kundservicen
Minimerad förbrukning
2012-09-11. Teknikgruppen fortsätter jakten på onödig kilowattimmar
Färre mil i bil
2012-09-11. Vidingehem uppgraderar ambitionerna för miljö och kvalitet
Förbättrade miljörum
2012-09-11. Ökad trygghet och bättre ordning i våra ombyggda miljörum
Det är dags för 2.0
2012-09-11. Vidingehem uppgraderar ambitionerna för miljö och kvalitet
    Augusti
    Juli
    Juni
    Maj
    April
    Mars
    Februari
    Januari